گوهرهای رنگ شده

با سلام به شما بازدید کننده گرامی. در خصوص هیت شدن و یا رنگ شدن برخی گوهرها پرسش شده که این موضوع به چه معنا هست  جهت آشنايى علاقمندان  مختصرا مطالبی به عرض میرسانم اصولا گوهری ارزشمند است که زیبا به نظر برسد تا مشتری را جذب خود کند برای خریدار عمومآ اهمیتی ندارد که آن گوهر از چه موادی ساخته شده و یا فرمول شیمیایی آن چیست و از کجا استخراج شده او به دنبال گوهری است که وقار و زیبایی ظاهر او برازنده تر نشان دهد واین کاملا منطقی هست اگر چنیین ويژگى در گوهری نباشد هیچ جذابیتی نخواهد داشت اما یک مشکل وجود دارد و آن این است که اینگونه گوهرها بسیار کمیاب هستند به همین دلیل برخی برای خوش رنگ و نگار نشان دادن برخی گوهرهای بی کیفیت اقدام به  انجام پروسه های خاصی روی سنگ می نمایند تا آن را پر رنگ و شفافتر از آن چه بودن بنمایند به این کلر در بیان ساده تقویت رنگ و شفاف سازی اطلاق می گردد. که عموما به سه روش انجام می پذیرد اول حرارت دادن گوهر به منظور تعقیر رنگ که بیشتر در انواع کوارتز و برخی سفایرها انجام می گردد و قدمت دو هزار ساله دارد  روش دوم تزریق رنگ از طریق حرارت دادن در محلول رنگ انجام می گردد که بیشتر در ياقوت کبود و مرواريد رنگی به کار میرود روش دیگر تزریق همان رنگ از طریق ترک های گوهر می باشد که بیشتر در زمرد و عقیق و یشم کاربرد دارد و روش امروزی و مدرن تاباندن   امواج پر قدرت رادیو اکتیو به منظور جابجایی اتمها است که منجر به پدید آمدن رنگ می گردد که بیشتر در الماس و توپاز کاربرد دارد. البته همه این موارد مربوط به گوهرهای معدنيی می باشد و گوهر صنغتی نیازی به این کار ندارد  به مجرد  دستکاری در یک گوهر با این روشها انجام پذیرد آن گوهر دیگر ارزش خود را به میزان زیادی از دست  می دهد مسلما این اتفاق از فرایندی عادی مانند حرارت دادن یاقوت که برای این گوهر قابل قبول است تا رنگ کردن ياقوت کبود که یک روش کلاهبرداری محسوب می گردد نوسان ارزش و قیمت را در بر می گیرد  به همین دلیل صرف داشتن یک گوهر دلیل ارزشمند بودن آن نیست و باعث میشود همان نوع گوهر مثلا یاقوت به سه نوع ارزش ممتاز و یا نیمه قیمتی و حتی کم ارزش طبقه بندی گردد روش های فرعی دیگری هم مانند تزریق رزین و یا شیشه و  یا روغن نیز به کار میرود که باز زیر مجموع بهسازی محسوب می گردند .در ایران ییشترین موارد اینگونه رنگ شدگی مربوط به یاقوت کبود و برخی از اقسام عقیق و زمرد و یا توپاز آبى و مروارید هستند  .برخی از این گونه رنگ شدگی ها به راحتی قابل تشخیص هستند مثلا اگر یاقوت کبود را درون دستمال کاغذی مرطوب قرار دهید دستمال مختصر رنگ آبی به خود می گیرد و یا اگر همان دستمال را روی مروارید بکشید رنگ به خود خواهد گرفت  اما موارد رنگ شدگی بخصوص در جواهرات رنگی کریستالی نیاز به برسی توسط متخصص ارزشگذاری دارد و تست خانگي ندارد تا میزان 95% به بالا توپاز و بیشتر سفایرها و مرواریدها و الماس های رنگی شامل تقویت و یا تعقیر رنگ هستند. پاینده باشید جم زوم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
درخواست گوهرشناسی
آموزش گوهرشناسی
تماس با گوهرشناس
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x